Izbor svježih namirnica, u hladno doba godine

Sužen izbor svježih namirnica, u hladno doba godine, afirmira kuhana jela sa žitaricama, a topla krepka variva izmame svakome osmjeh na lice. Ječam je žitarica koja, zahvaljujući svom nutritivnom sastavu i svojstvima, zavrjeđuje češću prisutnost na jelovniku. Ječam (Hordeum vulgare) jedna je od prvih kultiviranih žitarica. Koristi se za prehranu ljudi i životinja, u proizvodnji piva i žestokih pića, a u novije vrijeme česta je sastavnica zdravih prehrambenih proizvoda. Zahvaljujući svojoj rasprostranjenosti svijetom, ukorijenjen je u gastronomiju i religijske običaje mnogih naroda.

Blagotvoran β-glukan
Ječam sadrži cijeli niz vrijednih nutrijenata. Jedan od kojih je rezistentni škrob na kojeg ne djeluju enzimi tankoga crijeva, te on neprerađen dolazi u debelo crijevo gdje, zajedno s vlaknima, postaje supstrat prisutnim laktobacilima. Također, prebiotik iz ječma – β-glukan - potiče razmnožavanje ovih poželjnih probiotičkih bakterija koje pomažu probavu hrane i iskoristivost nutrijenata, zaštitno djeluju protiv različitih infekcija te jačaju imunitet. Produkti fermentacijskih procesa sprječavaju sintezu kolesterola, što smanjuje rizik od pojave bolesti srca i krvnih žila. Taj učinak pojačava sadržaj određenih masnih kiselina, vitamina E i fitosterola ječma.   
Ječam pozitivno djeluje na sniženje ukupnog i LDL kolesterola, što opet može zahvaliti sadržaju topljivog vlakna - β-glukana. Topljiva vlakna vezivanjem žučnih kiselina povećavaju njihovo izlučivanje. S obzirom na to da se za stvaranje žučnih kiselina koristi kolesterol, izlučivanje tih kiselina stvara potrebu za njihovim ponovnim sintetiziranjem, što u konačnici snižava koncentraciju kolesterola u krvi. Uz to, β-glukan je odgovoran i za niski glikemijski indeks ječma, što pomaže održavanje normalne koncentracije glukoze u krvi te su, s tim u svezi, rezultati istraživanja dokazali njegov doprinos u smanjenju rizika od pojave šećerne bolesti. Također, nepobitno se pokazalo kako je β-glukan od pomoći ljudima koji već pate od hiperinzulinemije i šećerne bolesti tipa II.

U juhama, varivima, salatama
Potreba za češćom konzumacijom ječma proizlazi i iz činjenice da ječam sadrži netopljiva vlakna koja, pomažući rad crijeva, smanjuju rizik od pojave zatvora.
Osim već spomenutih variva, ječam, u kombinaciji sa sezonskim povrćem, može biti sastavni dio zanimljivh salata i predjela te prilog mesnim i povrtnim umacima.

Iz svega navedenog zaključuje se da ječam zavrjeđuje dužnu pozornost. Bilo da se radi o domaćicama koje žele obogatiti prehranu svojih ukućana, ljudima koji žele smanjiti rizik od nastajanja različitih bolesti modernog doba ili o onima koji žele upotpuniti terapiju lijekovima, ječam je žitarica za sve one koji brinu o svome zdravlju.

Sastavila dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistica
Izvor: „Narodni zdravstveni list“, Izdavač: Zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije